Jak wiadomo, czasy łatwe nie są. Niemal każda firma cierpi w związku z kolejnymi lockdown’ami i ograniczeniami. A nawet ci, którzy mogą być otwarci, widzą wyraźny spadek ilości klientów. Nie należy jednak siedzieć i płakać – trzeba działać! A najlepszym sposobem jest promować biznes w Internecie. Jak się jednak od tego zabrać? Większość firm ma chociaż podstawową stronę internetową, ale na nic się ona nie przyda, jeśli nie żyje ona własnym, dynamicznym życiem. A i to jest tylko jednym z elementów e-marketingu.
Zadbaj o swoją stronę internetową
Zacznijmy od podstaw. To Twoja wizytówka, biuro i sklep w jednym. Musi być niezawodna i estetyczna. Zastanów się, do czego służy. Wiadomo, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Czy sprzedajesz produkty bezpośrednio przez sklep internetowy? A może chcesz tylko pokazać swoją ofertę i zachęcić klientów do odwiedzin w sklepie stacjonarnym? A może dostarczyć im inspiracji, bo tworzysz produkty na zamówienie? Serwis powinien być zbudowany, aby maksymalnie zwiększyć wyniki w tym celu (nie znaczy to oczywiście, że tylko pod tym kątem, warto jednak mieć jasne priorytety).
Strona internetowa musi też działać szybko i bezbłędnie na każdym urządzeniu ze szczególnym uwzględnieniem telefonów. To na nich współczesny internauta spędza najwięcej czasu.
SEO, SEO i jeszcze raz SEO
Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek pozwoli Ci na pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a o to przecież między innymi nam chodzi. Uzupełnienie metadanych (alternatywne opisy obrazków, metaopisy stron itd.) to nie tylko podpowiedź dla wyszukiwarek, ale też zachęcenie użytkowników przeglądających wyniki do kliknięcia właśnie Twojej strony.
Poza tym odpowiednie pisanie treści. To już nie jest wstawianie w co drugim zdaniu słów kluczowych – Google kara za takie agresywne praktyki. Potrzeba wiedzy o aktualnych algorytmach i doświadczenia, aby napisać teksty, które będą atrakcyjne dla czytelników, a jednocześnie premiowane przez roboty.
Biznes w Internecie to media społecznościowe
Czy Ci się to podoba, czy nie, to najbardziej bezpośredni sposób na komunikację z klientami w Sieci. To tu możesz pokazać im, jak wygląda Twoja praca, podzielić się ciekawostkami z branży i opowiedzieć o swoich produktach lub usługach. Pokaż, że za biznesem stoją ludzie, których warto poznać i procesy, które są prawdziwie fascynujące.
Obecność na Facebooku i Instagramie (minimum) to także umożliwienie klientom zaświadczenia, że korzystają z Twoich usług i je polecają. Możesz się zdziwić, ile osób zrobi to bez zachęcania (co nie znaczy, że nie warto tego robić). Tu także możesz regularnie promować swojego bloga (o nim za chwilę) i dzielić się wiedzą. Warto także rozważyć współpracę z influencerami – to oni tu rządzą i mają największe zasięgi. Udostępniając im swój produkt, możesz szybko zyskać zaufanie szerokiego grona odbiorców i cenne wsparcie.
Pomyśl także o kanale na YouTube. To ogromna platforma, na której miliony osób poszukuje rozrywki i wiedzy. Opłaca się tam pokazać.
Podwój wysiłki blogerskie
Blog to fenomenalny sposób na promowanie Twojej firmy z kilku powodów. Po pierwsze, rzetelne i profesjonalne wpisy to potwierdzenie Twoich kompetencji w danej dziedzinie. Pokazują, że masz coś do powiedzenia i jesteś w stanie wejść w polemikę. Co jednak ważniejsze, przyciągają potencjalnych klientów poszukujących wiedzy branżowej. Dlatego treści muszą być unikalne, napisane poprawnie i konkretnie odpowiadające na pytania. Ideałem jest sytuacja, gdy jest się jedynym serwisem, który porusza dane tematy (oczywiście, jeśli występuje nimi zainteresowanie). Z tego powodu warto włożyć w to sporo pracy. Tym bardziej że blog to najlepsze miejsce, aby polepszyć wyniki SEO. I to zarówno te ogólne, jak i pod kątem specyficznych wyszukiwani, które przyciągną nowych użytkowników. A o to nam przecież chodzi!
Prowadząc biznes w Internecie bądź lokalny/lokalna
Google w coraz większym stopniu stawia na wygodę użytkownika, a to wiąże się z personalizowanym wyszukiwaniem usług w jego okolicy. Dobrze jest więc podkreślać ten aspekt Twojej działalności na stronie i w mediach społecznościowych. Bycie obecnym na mapach Google to absolutna konieczność, podobnie jak regularne publikowanie zdjęć i wpisów na platformie Google Moja Firma. To naprawdę przekłada się na ilość klientów, którzy dowiedzą się o firmie oraz na pozycjonowanie.
Zapłać, aby wypromować swój biznes w Internecie
Na koniec rada, która nikogo nie ucieszy. Jest jednak skuteczna. Płatne kampanie reklamowe to konieczność, jeśli chcesz zaistnieć na większą skalę w Sieci. W ten sposób zwiększasz swoje zasięgi o kilka rzędów wielkości, a przede wszystkim robisz to bardzo szybko. Ważne są przede wszystkim promowane posty i reklamy w mediach społecznościowych, które mogą być niezwykle celnie dobrane do zainteresowań użytkowników. Poza tym należy opłacić Google – pokazywanie się na górze wyników to murowane wejścia na stronę. To, co z nimi zrobisz to osobna sprawa, dlatego nie wolno zaniedbywać poprzednich punktów. Łącząc jakość treści, dobrze działającą stronę, naturalnie i ciekawie prowadzone media społecznościowe z dobrze dobraną reklamą możesz liczyć na sukces. Pamiętaj jednak, że biznes w Internecie powinien być oparty na pomiarach i analizach. Opierając się na faktach, a nie domysłach, możesz działać zgodnie z planem i uczyć się na błędach. Powodzenia!