Choć wyszukiwarki ewoluują w kierunku algorytmów opartych na zapytaniach z użyciem języka naturalnego, to nadal podstawą ich działania jest sprawdzanie słów kluczowych. Dlatego ich dobór przy tworzeniu i aktualizowaniu strony internetowej ma ogromne znaczenie, bo wpływa na pozycje na listach wyników wyszukiwania. Jeśli chcesz, aby Twoja strona rzeczywiście pokazywała się ludziom potencjalnie zainteresowanymi Twoimi usługami albo produktami, musisz wiedzieć, nie tylko o co oni pytają, ale też jak pytają. Dlatego dziś przedstawimy sprawdzone i nieskomplikowane sposoby, jak uzyskać odpowiednie słowa kluczowe, które pozwolą na skuteczne dotarcie do odbiorców.
Zapisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy
Od tego najłatwiej zacząć. Zapisz wszystkie słowa, frazy i zapytania, które kojarzą Ci się z Twoją działalnością albo są najczęściej zadawane przez klientów. Ważne, aby zrobić to przynajmniej w kilka osób. Zaangażuj wspólników, pracowników (to szczególnie ważne, jeśli mają bezpośredni kontakt z klientami) lub nawet znajomych. Możesz się zdziwić, jak różne będą wyniki.
Na tym etapie wiele osób popełnia błąd, stwierdzając, że ma już przed sobą odpowiednie słowa kluczowe. Tymczasem konieczna jest weryfikacja i spojrzenie z zewnątrz, co nie uda się bez zastosowania technologii. Intuicja to świetna początek, ale nie powinna stanowić o ostatecznej strategii bez sprawdzenia.
Dobierz odpowiednie słowa kluczowe z pomocą narzędzi
Najpopularniejszym wyborem na początek jest Planer słów kluczowych od Google. To darmowa platforma, do której ma dostęp każde konto Google Ads. Zwyczajnie wpisz do niego wszystkie frazy ze stworzonej wcześniej listy. Co to da? Po pierwsze zostaną one sprawdzone pod kątem popularności, trendów i konkurencyjności. Dowiesz się też, jakie są przybliżone koszty reklamy z nimi związanej. Na tym etapie łatwo odfiltrujesz nietrafione pomysły. Zobaczysz też, że skupianie się na niektórych (zazwyczaj najpopularniejszych) słowach zwyczajnie nie jest opłacalne lub wręcz możliwe.
Druga sprawa to nowe odpowiednie słowa kluczowe. Planer na podstawie listy przedstawi propozycje związane tematycznie, na które nigdy nie wpadałaby osoba „siedząca wewnątrz”. W ten sposób zyskasz wartościowy materiał, na podstawie którego możesz tworzyć treści na stronie tak, jak oczekują tego odbiorcy. Zwróć szczególną uwagę na tzw. słowa z długiego ogona, czyli rozbudowane, dokładne frazy. Nie są tak oblegane, bo pojedynczo przedstawiają stosunkowo niewielką wartość, ale w grupie pozwolą Ci sprowadzić użytkowników, którzy wiedzą, czego chcą.
Uwzględnij wyszukiwanie lokalne
Jeśli prowadzisz lokalny biznes świadczący usługi w punkcie, na przykład restaurację, zakład kosmetyczny albo sklep, to koniecznie musisz wzbogacić odpowiednie słowa kluczowe o elementy związane z lokalizacją. „Salon fryzjerski w Zielonej Górze”, „ciekawe piwa na Mokotowie”, „szybka wymiana opon w okolicach Radomia” – to kilka typowych przykładów. Takie frazy pozwolą Ci zaistnieć na mapach Google oraz w propozycjach lokalnych, nie tylko jako odpowiedzi na te właśnie zapytania.
Sprawdź konkurencję
Skorzystaj z owoców pracy tych, z którymi walczysz o klientów. To całkowicie legalne i zapewniamy, że oni robią to samo, analizując Twoją stronę. Planer słów kluczowych (podobnie jak inne narzędzia analityczne) może sprawdzić daną stronę pod kątem najpopularniejszych fraz kluczowych, które są na niej używane. Wystarczy kilka-kilkanaście witryn, aby stworzyć w miarę spójny obraz sytuacji. Możesz zobaczyć, co jest popularne i przynosi efekty, a gdzie jest nisza, którą warto zagarnąć, nim ktoś inny ją zauważy. Odpowiednie słowa kluczowe masz wtedy podane na tacy.
To nie jest jednorazowa akcja
Pamiętaj, że odpowiednie słowa kluczowe zmieniają się w czasie – rynek ewoluuje, zainteresowania potencjalnych klientów dryfują w nowe strony. Dlatego ważne, aby co kilka miesięcy weryfikować swoje listy fraz i sprawdzać, czy nadal są one priorytetowe oraz aktualizować je nowymi. W Sieci nie ma niezmiennych stałych, musisz nieustannie trzymać rękę na pulsie.