Sklepy internetowe to stale rozszerzający się rynek i coraz więcej osób decyduje się na wskoczenie w nurt pozytywnych tendencji dla branży e-commerce i rozpoczęcie zarabiania w sieci. Jednym z pierwszych kroków, jakie należy wykonać, by cieszyć się sprzedażą przy wykorzystaniu własnego sklepu internetowego, jest wybór serwera. Serwer dla sklepu internetowego – jak wybrać najlepszy?
Jakie są rodzaje serwerów dla sklepów internetowych?
Wyodrębnić można kilka rodzajów serwerów, na jakich możemy założyć i prowadzić sklep internetowy. Możemy zdecydować się na hosting współdzielony, serwer VPS, serwer dedykowany czy też Cloud Serwer.
Serwer współdzielony
Hosting współdzielony oznacza, że jako klient otrzymujemy określoną część oferowanego do zagospodarowania serwera podmiotu oferującego tę usługę. Zwykle określona jest ilość pamięci, jaką mam na zbudowanie swojej witryny. Ze swojej strony usługodawca, czyli podmiot oferujący miejsce na serwerze, ma zapewnić jego wydajność i dobrą obsługę, a także najczęściej oferuje wsparcie w korzystaniu z serwera. Tym samym jest to dobra opcja dla osób, które nie mają zbyt dużej biegłości w poruszaniu się po zawiłościach tworzenia sklepu internetowego, a ponadto mają niezbyt duże wymagania oraz ograniczony budżet na stworzenie swojego miejsca do sprzedaży w sieci. Na hosting współdzielony będą także decydowały się osoby, które chcą spróbować, czy e-commerce jest dla nich. Ewentualnie traktują prowadzenie sklepu internetowego jako dodatkowy element swojej ścieżki zawodowej, obok na przykład pracy na etacie.
Serwer VPS
Serwer VPS (Virtual Private Server) to bardziej zaawansowania z opcji serwerów dla sklepów internetowych. Otrzymujemy tutaj od dostawcy hostingu możliwość konfiguracji swojej części serwera, a zatem dysponujemy określoną mocą obliczeniową, pamięcią i pojemnością dysku. Opcja VPS daje dużo większe możliwości, ale jednocześnie jest bardziej wymagająca – nie tylko finansowo, ale i operacyjnie. Działanie na VPS wymaga odpowiedniego poziomu wiedzy by właściwie skonfigurować swoje miejsce w sieci. Przy jej braku – konieczne może być skorzystanie ze wsparcia zewnętrznego, także często w postaci dostawcy hostingu. Jest to zatem rozwiązanie dla osób, które oczekują bardziej zaawansowanych możliwości w zakresie kreowania swojego sklepu internetowego.
Dedykowany serwer dla sklepu internetowego
Serwer dedykowany to najbardziej zaawansowana opcja. Uzyskujemy dzięki skorzystaniu z niego całą maszynę serwera, której parametry można samodzielnie wybrać, a następnie konfigurować. W tej opcji tym bardziej nie obędziemy się albo bez własnej dużej wiedzy, albo bez pomocy z zewnątrz. Zyskujemy jednakże odpowiednio dużą moc obliczeniową i pamięć, co pozwala na zorganizowanie bardzo dużego, dobrze prosperującego sklepu internetowego. Jeśli jesteśmy przekonani, że potrzebujemy najlepszego możliwego rozwiązania, bo planujemy założyć duży sklep internetowy lub znacząco rozwijamy już istniejący – skorzystajmy z serwera dedykowanego.
Cloud Serwer
Coraz więcej rozwiązań w internecie dzieje się w tzw. chmurze i opcje hostingu nie są tutaj wyjątkiem. Przy skorzystaniu z tego rozwiązania także otrzymujemy określoną pamięć i moce obliczeniowe do stworzenia swojego miejsca w sieci. Tym razem nie polegamy na kondycji jednej fizycznej maszyny, na której znajduje się nasz serwer. Działanie naszego hostingu wspiera grupa maszyn. Awaria jednej nie pociąga za sobą zatrzymania działania całego sklepu internetowego. Ta opcja hostingu sklepu internetowego nie należy do najtańszych oraz jest wymagająca pod względem konfiguracji i administrowania, więc nie jest rozwiązaniem dla początkujących z małymi zasobami i nieprzesadnie ambitnymi planami rozwoju. Niemniej jednak zalety tego rozwiązania sprawiają, że jest to opcja często wybierana przez zakładających sklepy internetowe.
Co brać pod uwagę, wybierając hosting dla sklepu internetowego?
Rozważając różne opcje wyboru hostingu dla sklepu internetowego warto zastanowić się, jakie są dokładnie nasze potrzeby. Jeśli planujemy raczej niewielki sklep internetowy, który będzie odwiedzać nie za dużo klientów, nie decydujmy się na kosztowne rozwiązania, wymagające poświęcenia czasu na żmudną konfigurację. Jeśli jednak mamy w planach duże przedsięwzięcie i jesteśmy przekonani, że nasz biznes e-commerce wypali i będzie dobrze funkcjonował, nie warto korzystać z najtańszych rozwiązań, które uniemożliwią skorzystanie z wielu funkcji albo będą bardzo uciążliwe w obsłudze przy dużym przedsięwzięciu.