Oto ironia systemu ocen w sklepach internetowych – ludziom nie chce się zostawiać opinii, ale gdy nie ma opinii, to sklep lub produkt budzi ich podejrzenia. Tak więc sprzedawca znajduje się w potrzasku, bo z jednej strony desperacko potrzebuje tych wpisów, aby uzyskać zaufanie nowych klientów, z drugiej im bardziej będzie nachalny w proszeniu o nie, tym bardziej ryzykuje zirytowanie użytkowników. I tak źle i tak niedobrze.
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na tytułowe pytanie i zdradzimy sprawdzone sposoby na zdrowe zachowanie równowagi.
Przede wszystkim zadbaj o jakość strony
To nie sprawi, że opinie zaczną się magicznie pojawiać, ale jeśli Twój sklep nie będzie prezentować się odpowiednio, z pewnością nie możesz liczyć na sukces. Całość musi działać szybko, intuicyjnie i być przyjazna dla użytkownika. Ważna jest też zawartość. Dobry, merytoryczny blog pomaga budować autorytet marki, a jednocześnie poprawia SEO i sprowadza nowych użytkowników. Nie zapominaj także o starannym opisaniu produktu i załączeniu dobrych zdjęć. Osoba wystawiająca opinię nie powinna odnosić wrażenia, że pracuje za Ciebie.
Stwórz wizytówkę Google i dbaj o nią
Opinie o sklepie na wizytówce Google oraz opinie produktowe związane z Merchant Center to podstawa. Niezależny serwis daje klientom gwarancję prawdziwości ocen. Dlatego warto regularnie umieszczać wpisy, aktualizować katalog produktów i odpowiadać na recenzje klientów. Te działania zwiększają szanse na to, że Google poprosi użytkowników o wystawienie ocen.
Podaj użytkownikom prosty formularz
Wystawianie oceny musi być szybkie, sprawne i proste. Żadnych wieloetapowych weryfikacji, konieczności przeklikiwania się przez kolejne strony. Używaj prostego języka i pamiętaj, że klient wyświadcza Ci przysługę. Trzymaj się też zasady, że lepszy rydz, niż nic – nie wymagaj wypełnienia wszystkich pól. Sam fakt, że ktoś wystawi Ci ocenę w gwiazdkach bez tekstu, jest już cenny. Wiele osób nie ma ochoty pisać ani zaznaczać dziesiątek opcji.
Kulturalnie poproś o opinie w wielu miejscach
Nie ma co liczyć na inicjatywę klientów, trzeba do nich wyjść. Typowym i skutecznym rozwiązaniem jest wyskakujące okienko zachęcające do pozostawienia opinii. Pamiętaj tylko, aby ustawić je tak, żeby pokazało się tylko raz i nie ukrywać przycisku zamykającego.
Druga sprawa to widoczny przycisk otwierający wcześniej wspomniany formularz. Powinien być czytelny i wzywający do działania. Idealnie będzie postawić na coś mniej oczywistego niż „oceń produkt”. Lepiej sprawdzi się na przykład „powiedz nam, co o tym sądzisz”.
Koniecznie zwróć się do klientów po zakupie. Prosty formularz oceny na końcu ścieżki zakupowej naprawdę znacząco ułatwia zdobywanie ocen. Podobnie rzecz się ma z mailem wysyłanym kilka-kilkanaście dni po transakcji. To drugie pozwala też na uzyskanie bardzo merytorycznych wpisów, gdyż klient miał już szansę osobiście przetestować daną rzecz.
Do zdobywania opinii przydają się także profile na mediach społecznościowych. Atrakcyjnie prowadzony fanpage umożliwia budowanie społeczności skupionej wokół marki. Gdy raz na jakiś czas poprosisz o dodanie ocen produktów posiadanych przez użytkowników, możesz liczyć na odzew.
Jak zachęcić konsumentów do zostawienia opinii – daj coś w zamian
Najbardziej skuteczny sposób to zapłacenie za opinie. Ale nie bezpośrednio! Kupowanie hurtowo ocen to proszenie się o kłopoty – takie praktyki od razu widzą zarówno użytkownicy, jak i Google. Mamy więc skutek odwrotny od zamierzonego. Chodzi „zapłatę” w formie rabatów, gratisów i innych miłych prezentów, na które mogą liczyć osoby pozostawiające opinię. W dodatku zwiększa to szanse na ponowne dokonanie zakupów, mamy więc dwie pieczenie na jednym ogniu. Grunt, aby zakomunikować to wyraźnie, zaoferować coś sensownego (nie naklejkę albo rabat do wykorzystania w ciągu doby) no i oczywiście wywiązać się z obietnicy.
Czy potrzeba czegoś jeszcze? Cierpliwości. Opinie nie pojawią się z dnia na dzień. Konsekwentnie dbaj o wymienione przez nas praktyki, a w ciągu kilku miesięcy zaczniesz widzieć efekty.
KoboSystem – najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy!