Posiadanie sklepu internetowego jest dla przedsiębiorcy w dzisiejszych czasach wręcz obowiązkiem. Tak zwany e-handel kwitnie. Aby rozpocząć swój pierwszy internetowy biznes nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza. Wystarczy użyć systemu zarządzania treścią. Jakich CMS-ów używają sklepy internetowe? W wielu przypadkach mowa o rozwiązaniach darmowych. Sprawdźmy te, które zdecydowanie są godne uwagi.
Czy darmowy CMS e-commerce z ogólnodostępnym kodem jest bardziej podatny na ataki?
Małe, a także nawet średniej wielkości sklepy internetowe mogą bez problemu działać w oparciu o darmowe systemy e-commerce. Skoro jest to oprogramowanie z kodem ogólnodostępnym to czy nie wiąże się to z większą podatnością na ataki? W końcu to wręcz nieograniczona możliwość wyszukiwania luk w zabezpieczeniach, które z kolei pozwalają na dostanie się do prywatnych danych. Praktyka mówi, że jest wręcz przeciwnie. Sklepy internetowe, które opierają się na opensource’owych CMS-ach są testowane przez liczną grupę programistów i użytkowników. To oznacza, że wszystkie błędy są wykrywane niemal natychmiastowo.
CMS czyli system zarządzania treścią. Co to takiego?
Content Management System, a więc CMS jest to oprogramowanie, które w prosty sposób umożliwia tworzenie stron lub sklepów internetowych, a następnie ich aktualizację za pomocą panelu administracyjnego. Największym atutem CMS-ów jest to, że tak naprawdę nie musimy znać się na programowaniu. Nie musimy znać takich języków jak HTML czy PHP, by strona bądź sklep internetowy wyglądał dobrze. Najczęściej używanymi systemami zarządzania treścią są tak zwane Module-based systems, a więc CMS-y, które bazują na modułach. Tego typu rozwiązanie posiada funkcje, które możemy dowolnie uruchamiać bądź wyłączać. Atutem jest oczywiście bardzo duża dostępność gotowych systemów, a także modułów. Co ciekawe, w wielu przypadkach mowa o darmowych rozwiązaniach, które funkcjonalnością nie odbiegają od tych, tworzonych na indywidualne zamówienie. Najpopularniejszymi CMS-ami modułowymi są na przykład Joomla, Drupal, czy WordPress.
Sklepy internetowe opierają się najczęściej na systemach takich jak PrestaShop, Magento, czy WooCommerce (jest to dodatek – moduł do WordPressa). Wystarczy więc wykupić hosting (miejsce na serwerze) oraz domenę, a następnie zainstalować dany CMS. Jest to o tyle łatwe, że wielu usługodawców oferuje automatyczne instalatory systemów zarządzania treścią. Nam pozostaje uzupełnić formularz, w którym wpisujemy podstawowe dane dotyczące sklepu lub portalu i po kilku chwilach możemy rozpocząć budowę naszego miejsca do e-handlu. Oczywiście mówimy o typowej instalacji systemu sprzedaży. Aby takie systemy spersonalizować do swoich potrzeb, zmienić wygląd czy poprawić ergonomię interfejsów dla klientów i obsługi, przydatne będzie wsparcie doświadczonych w podobnych realizacjach specjalistów. Takie wsparcie nabiera szczególnego znaczenia w przypadkach kiedy przewidywany ruch w naszym sklepie szacujemy jako wysoki lub asortyment produktów jest większy niż kilka tysięcy. Wchodzimy wówczas w zagadnienia wydajnościowe i w takich przypadkach wsparcie doświadczonego zespołu programistów i administratorów jest w zasadzie obowiązkowe.
W tym artykule przedstawiamy popularne, dobre i, co ważne darmowe systemy, na których można opierać sklepy internetowe.
PrestaShop – jeden z najpopularniejszych CMS-ów, z których korzystają sklepy internetowe
Firma decydująca się na uruchomienie sklepu internetowego, wybierając CMS e-commerce powinna rozważyć PrestaShop. Jest to bardzo popularne rozwiązanie, które cechuje się łatwą instalacją i konfiguracją. Sklepy internetowe, które dopiero zaczynają swoją działalność najczęściej korzystają z Presty. Ten CMS oferuje szeroki wachlarz modyfikacji, ponieważ opiera się o moduły, które są często darmowe. PrestaShop pozwala na integrację z polskimi portalami e-commerce takimi jak Allegro, czy Ceneo. Kolejnym jego atutem jest bardzo duża liczba szablonów graficznych, także tych dostępnych bezpłatnie. Dzięki temu nasz sklep internetowy będzie dostosowany zarówno technicznie, jak i wizualnie do branży, w której chcemy rozpocząć e-biznes. Możliwości, jakie oferuje PrestaShop są tak duże, że bez problemu mogą z tym systemem pracować nie tylko małe, ale także i średnie sklepy internetowe.
Magento – blisko dwa i pół miliona aktywnych sklepów internetowych
Magento to świetne rozwiązanie e-commerce, z którego korzystają także bardzo duże marki takie jak Adidas, Nestle czy Nike. To świadczy o zaawansowaniu, a także elastyczności tego systemu. Magento oczywiście oferuje zarządzanie sklepem przez panel administracyjny. To oznacza, że możemy naszym biznesem kierować z każdego miejsca na ziemi. Wystarczy tylko stabilne łącze internetowe. Sklepy internetowe docenią Magento nie tylko za prostotę obsługi. System ten możemy dostosować do swoich potrzeb dzięki dużej dostępności modułów. Warto także zauważyć, że Magento już na starcie wspiera przedsiębiorców w kwestii podstawowych ustawień SEO. Możemy do tego systemu połączyć systemy ERP lub CRM, monitorować statystyki sprzedażowe, oraz uruchamiać rozbudowane kampanie marketingowe. Krótko mówiąc, jest to elastyczna platforma e-commerce, która sprosta wymaganiom właścicieli średnich, ale i dużych sklepów internetowych. Plusem Magento jest także rozbudowane wsparcie techniczne, jak i merytoryczne, co jest bardzo ważne dla osób, które nie znają się na programowaniu.
Jeśli szukasz dedykowanego rozwiązania dla Twojego sklepu internetowego, skontaktuj się z nami!