Tworzenie własnego sklepu internetowego nie musi oznaczać konieczności zatrudnienia (jeszcze przed rozpoczęciem działalności!) programisty, który „postawi” wszystko od zera. Nowi gracze na rynku e-commerce najczęściej korzystają z platform do zakładania sklepów internetowych, wśród których najpopularniejsze są Presta, Shoper i Magento. Jakie są zalety, a jakie wady każdej z tych platform? Którą najlepiej wybrać rozpoczynając biznes w internecie?
Magento – charakterystyka, zalety i wady
Magento to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego udostępniane na podstawie Open Software License. A ramach niego działa ponad 10% wszystkich sklepów internetowych na świecie. Platforma umożliwia skorzystanie z wielu funkcji, wśród których można wymienić zarządzanie serwisem przez panel administracyjny, wsparcie pozycjonowania. Jak również system płatności, obsługę klienta, przeglądanie produktów, wsparcie międzynarodowe czy analizy i raporty. Magento funkcjonuje w dwóch wersjach – Magento Open Source (do pobrania za darmo i poszerzania odpłatnego o dodatki) oraz Magento Commerce (do zarządzania kilkoma sklepami internetowymi jednocześnie).
Zaletami Magento są m.in. możliwość pełnej modyfikacji zawartości sklepu. Wsparcie dla prowadzenia kilku sklepów jednocześnie, możliwość sprofilowania grupy docelowej, obsługiwanie wielu walut i wielu języków. Kolejną zaletą jest kompleksowość zarządzania zamówieniami czy brak ograniczeń w zakresie analiz. Magento jest znane ze swojej elastyczności i dobrego modułu analitycznego.
Wśród wad platformy sklepowej Magento wymienia się duże obciążenie serwera i wykorzystanie zasobów systemowych. Ogranicza to możliwość instalacji skryptu na wielu serwerach wirtualnych, co wymusza stosowanie serwerów dedykowanych. Magento nie sprawdza się specjalnie w przypadku mniejszych sklepów oraz osób początkujących w zakresie obsługi programistycznej, gdyż ta wymaga pewnej wiedzy z tego zakresu.
PrestaShop – charakterystyka, zalety i wady
PrestaShop odpowiada za blisko 10% udziału w globalnym rynku platform sprzedażowych oraz ok. 30% polskiego rynku. To otwarte oprogramowanie sklepu internetowego, także udostępniane na podstawie Open Software License. Oprogramowanie oferuje ponad 300 różnych funkcji, a wśród nich: zarządzanie serwisem, wsparcie międzynarodowe, wystawianie faktur, zarządzanie zamówieniami, newsletter, optymalizacja dla SEO, przyjazne adresy URL, śledzenie przesyłki i wiele innych.
PrestaShop pozwala na modyfikację wyglądu czy funkcjonalności sklepu, a szablonów w ramach tego programowania można znaleźć bardzo dużo. Ogromnym plusem jest mnóstwo wygodnych modułów jak fakturowanie czy płatności. Ponadto PrestaShop pozwala na programowanie i instalowanie dodatków w postaci modułów zewnętrznych, np. porównywarek. PrestaShop poleca jest małym i średnim sklepom internetowym. Jest narzędziem nietrudnym w obsłudze i intuicyjnym, choć jego wersja rozszerzona może okazać się dobra także dla większych portali.
Jeśli chodzi o wady, podstawowa wersja PrestaShop może nie sprawdzać się w przypadku prowadzenia dużych sklepów internetowych. W pewnym momencie rozbudowywanie sklepu z wykorzystaniem tego oprogramowania może być bardzo niewygodne, a nawet niemożliwe. Ponadto wadą PrestaShop może być często pojawianie się poprawek, co może zaburzać spokojną pracę z platformą.
Shoper – charakterystyka, zalety i wady
Shoper to gotowe do wykorzystania polskie oprogramowanie dla sklepów internetowych, które obsługuje całość procesu zakupowego. Poza tą kompleksowością obsługi zamówienia, oprogramowanie dostarcza narzędzi do promocji, panel administracyjny, integrację z Allegro i Facebookiem oraz połączenia z systemami płatności internetowymi, firmami kurierskimi i pocztą.
Zaletą Shopera jest niewątpliwie prostota i intuicyjność, a także możliwość wyboru jednego z aż pięciu pakietów z funkcjonalnościami. Specyficzną zaletą tej platformy sklepowej jest wspomniana integracja z Allegro, która ułatwia sprzedaż z wykorzystaniem tego kanału. Shoper dobrze sprawdzi się w przypadków małych sklepów internetowych. W przypadku Shopera możemy znaleźć też w sieci szereg materiałów, jak się z nim obchodzić w języku polskim, co znacznie ułatwia pracę z tym narzędziem.
Shoper nie sprawdzi się do realizacji dużych projektów sklepów internetowych. Korzystając z niego, nie ma się także dostępu do kodu źródłowego, co może utrudniać prace związane z pozycjonowaniem witryny. Ponadto użytkownicy narzekają czasem na konieczność wykupywania dodatkowych opcji pomimo posiadania abonamentu.
Platformy sklepowe – którą wybrać?
Przed wyborem platformy sklepowej dla swojego sklepu internetowego należy się zastanowić, co planujemy i czego oczekujemy, a także jaką mamy wiedzę. Jeśli w naszych zamysłach jest niewielki sklep internetowy, a nasza wiedza na temat oprogramowania jest niewielka – sprawdzi się raczej PrestaShop lub rodzimy Shoper. Przy większych projektach i rozeznaniu w obszarze informatyki – można pokusić się o spróbowanie skorzystania z popularniejszej platformy sklepowej Magento. Jeżeli jednak szukasz firmy, która kompleksowo zajmie się zaprojektowaniem Twojego sklepu online – wybierz sprawdzoną firmę https://www.kobosystem.pl/uslugi/sklepy-internetowe/.