Redirecty, a więc przekierowania są bardzo potrzebne. Ułatwiają pracę osobom odpowiedzialnym za pozycjonowanie. Są też znaczną pomocą dla kogoś, kto przegląda naszą stronę. Nie ma przecież nic gorszego niż tak zwana ślepa uliczka, która prowadzi donikąd. Aby więc nie psuć jakości swojej strony i aby unikać sytuacji związanych z błędami 404 należy przygotować redirecty, czyli przekierowania.
Przekierowania – co to takiego? Po co je stosować?
Jeśli chcemy wytłumaczyć o co chodzi z przekierowaniami, wyobraźmy sobie najprostszą sytuację. Mamy swoją ulubioną restaurację, do której chcemy się udać. Po dotarciu na miejsce nagle okazuje się, że… tego miejsca już nie ma. Mało tego, nikt nam nie pozostawił wskazówki, co się stało i gdzie szukać tej konkretnej restauracji. Nie inaczej jest w przypadku strony internetowej. Wpisujemy interesujący nas tekst w wyszukiwarce. Odnajdujemy link do witryny, którą chcemy odwiedzić, a zamiast treści odnajdujemy komunikat, że dana strona nie istnieje. W takim przypadku administrator witryny powinien użyć redirectu, który przeniesie czytelnika na odpowiednią podstronę. Nie inaczej jest w przypadku treści już nieaktualnych. Przykładowo chcemy przeczytać artykuł o topowych smartfonach z czerwca br. Wchodząc na stronę internetową otrzymujemy interesujący nas tekst, jednak dotyczy on modeli z… ubiegłego roku. W tym przypadku właściciel witryny powinien przygotować nową treść, lecz także uruchomić przekierowanie, które ze starego linku będzie prowadzić na ten nowy, zaktualizowany.
Możemy wyróżnić dwa przekierowania, które są stosowane przez programistów. Pierwsze z nich to trwałe, a więc redirect 301. Boty odwiedzające daną witrynę wiedzą, że strona została przeniesiona na stałe, dlatego też wyniki wyszukiwania powinny dotyczyć tylko nowego, a więc aktualnego adresu. Dzięki temu algorytmy mogą przygotować wyszukiwarkę tak, aby podczas wpisywania interesujących nas fraz nie zachodził proces tak zwanego dublowania wyników. Kolejne przekierowanie, redirect 302 różni się od poprzedniego tym, że algorytmy traktują je jako tymczasowe. W tym przypadku w wynikach wyszukiwania pojawiają się zarówno te stare linki, jak i nowe. To, co łączy oba rodzaje przekierowań to brak widoczności redirect’u dla użytkownika. Dzieje się to tak szybko, jeszcze przed załadowaniem witryny, że Internauta, który chce sprawdzić daną treść nawet nie wie, że został przekierowany na inną stronę. Oczywiście nie są to jedyne przekierowania. Znajdziemy także redirect 303, 304, 305, 307. Opisane zostały jednak te dwa, które są powszechnie stosowane.
Jakie przekierowania są najczęściej stosowane?
Przeglądając redirect 301, które są stosowane możemy wyróżnić kilka najpopularniejszych. Pierwsze z nich dotyczy przekierowania domeny z www na tę bez www lub na odwrót. To ważne w przypadku preferowanej opcji w Google Search Console. Jak to działa?
Gdy chcemy przekierować adres z www na ten bez www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.adresstrony.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://adresstrony.pl/$1 [L,R=301]
Gdy chcemy przekierować adres bez www na ten z www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^adresstrony.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.adresstrony.pl/$1 [L,R=301]
Co ciekawe, możemy również ustawić przekierowanie jakiejś podstrony na inną (o czym wspominaliśmy – na przykład gdy treść jest już nieaktualna). Wtedy stosujemy kod:
RedirectMatch 301 /folder/plik-strony.php http://adrestrony.pl
W obu przypadkach musimy dokonać zmian w pliku .htaccess, który znajduje się w folderze głównym naszego serwera.
Nie musimy korzystać tylko i wyłącznie z edycji wyżej wymienionego pliku. Możemy również do przekierowania wykorzystać PHP. Przykładowo, jeśli chcemy, aby dany plik przenosił użytkowników na inną stronę musimy dodać kod:
<?php
header(„Location: http://nowyadresstrony.pl/index.php”);
die();
?>
W takim przypadku zarówno internauci jak i boty Google’a będą automatycznie przekierowywane na nowy adres.
Istnieje również możliwość uruchomienia przekierowania za pomocą kodu JavaScript. W tym przypadku także należy dodać go w danym pliku, aby uzyskać redirect.
<script type=”text/javascript”>
window.location = „http://www.nowyadresstrony.pl”;
</script>
Przekierowania są bardzo ważne. Warto je stosować
Stosowanie redirect jest bardzo ważne. Dzięki temu osoby odwiedzające naszą witrynę nie będą irytować się tym, że znajdą się po raz kolejny na pustej podstronie. To również bardzo ważne, jeśli zależy nam na jak najmniejszym współczynniku odrzuceń. Dlatego też nie tylko możemy, lecz wręcz musimy stosować przekierowania, aby nasza witryna była dobrze indeksowana w wyszukiwarkach.
Szukasz firmy, która kompleksowo zajmie się pozycjonowaniem twojego sklepu internetowego bądź strony www – skontaktuj się z KoboSystem!