Zakupy przez Internet – jak zachęcić konsumenta, żeby stał się naszym klientem? W sieci istnieje już ogromna ilość sklepów internetowych. Oczywiście wiele przedsiębiorstw idzie z duchem czasu i przenosi swoje usługi do wirtualnego świata. Niestety, nadal duża grupa obawia się zakupów przez Internet. Jak przekonać konsumenta do spróbowania tej formy nabywania towarów i usług?
Przeglądając raporty i statystyki można dojść do wniosku, że najczęściej ze sklepów internetowych korzystają osoby w wieku 30 – 50 lat. W przypadku płci nie ma praktycznie żadnych różnic. Według analiz 51 % to kobiety, 49 % mężczyźni. Warto jednak zagłębić się w problem związany z tym, że nadal wiele osób boi się zakupów w sieci. Dlaczego tak jest? Najczęściej powodem jest przede wszystkim wysoki koszt dostawy, brak zaufania co danego sklepu, czy płatności on-line, bądź chęć sprawdzenia produktu przed zakupem. Tak, lubimy coś dotknąć, zobaczyć na żywo, przekonać się, czy rzeczywiście produkt odpowiada naszym wymaganiom. Co powinniśmy zrobić, aby konsumenci zdecydowali się jednak na zakupy w sieci? Istnieje kilka porad, które pomogą właścicielom sklepów on-line.
Przede wszystkim zaufanie oraz social proof, czyli dowód słuszności
Przekonywanie konsumentów do zakupów przez Internet zacznijmy od podejścia psychologicznego. Trzeba przede wszystkim pokazać ludziom, że skoro znajomy kupuje w sieci, to w sumie, czemu ja mam tego nie robić. Oczywiście, nie jest to takie proste z jednej strony, aczkolwiek są pewne techniki, które mogą w pewnym stopniu pokazać osobie odwiedzającej nasz e-sklep, że inni dokonują zakupów. Jak to zrobić? Zacznijmy od dodania opcji komentarzy pod każdym produktem. Potencjalny klient widzący opinie niezależnych osób powinien przekonać się, że rzeczywiście zakup ma sens. Jest to user-generated content. Kolejna rzecz to tak zwany social proof. O co w tym chodzi? Jest to komunikat, często pojawiający się w formie okienka pop-up (aczkolwiek to nie reguła), który zawiera przykładową informację: “czterech naszych klientów dokonało zakupu tego produktu w przeciągu ostatniej doby”. Co myśli klient? Skoro ktoś inny to kupił, to oznacza, że jest to coś dobrego więc i ja to muszę mieć. Taka forma “zachęty” widoczna jest często na łamach stron obiektów noclegowych.
Warto wzbudzać u potencjalnych klientów zaufanie. Oczywiście, komentarze w pewnym stopniu w tym pomagają, ale wróćmy do statystyk o których mowa na początku artykułu. Ludzie lubią widzieć kupowany produkt. Chcą go dotknąć. O ile fizycznej prezentacji raczej nie możemy im tego zaoferować, o tyle istnieje przecież inna możliwość. Chodzi o pokazanie produktu za pomocą prawdziwych zdjęć. Nie tych, które dostarcza producent, lecz takich, które zrobimy sami. Fajną opcją jest możliwość oglądania produktu w prezentacji 360 stopni – czyli z każdej strony. Taką formę możemy zauważyć na przykład na łamach stron firm, które sprzedają samochody.
Zakupy przez Internet – zapewnij dodatki, które przyciągną klientów
Kolejna rzecz to wspomniana już dostawa. Nawet jeśli klient będzie zainteresowany zakupami to często może “uciec”, bowiem zaskoczy go wysoka cena dostawy. Na szczęście dziś możemy zawierać umowy partnerskie z firmami kurierskimi, dlatego też przedsiębiorstwa wysyłające bardzo dużą ilość paczek mają po prostu atrakcyjne ceny. Te przełożą się przecież na niski koszt dostawy do klienta. Drugą opcją, w sumie równie ważną, bowiem ta pozwoli nam na wygenerowanie większych obrotów jest darmowa dostawa. Aczkolwiek, tu należy zaznaczyć, że będzie ona dostępna od jakiejś konkretnej kwoty, przykładowo od 100 zł. Klient kupi więcej, my przecież i tak zapłacimy za dostawę niewiele, a przy okazji będzie chciał do nas wrócić, ponieważ przecież u nas nie tylko robi zakupy z fotela/łóżka/itd, a przy okazji przywiozą mu przesyłkę za darmo.
Bardzo dobrym rozwiązaniem, które może utwierdzić potencjalnych klientów, że warto robić zakupy przez Internet jest zmaksymalizowanie form dostawy i płatności. Powinniśmy wykorzystać zarówno możliwość dostarczenia za pomocą kuriera, paczkomatu, czy dostawę do punktu odbioru. W kwestii płatności pamiętajmy nie tylko o przelewach, BLIK-u, ale również o pobraniu, gdyż dla wielu osób jest to nadal najbardziej zaufana forma zapłaty za produkt. Tym bardziej, że jako ludzie nie do końca sobie ufamy.
Każdy z nas lubi promocje. Warto zachęcić konsumentów do zakupów za pomocą rabatów na pierwszą transakcję. Przykładem może być promocja -10% za zapisanie się do newslettera. Zdobywamy tzw. lead, a więc użytkownika, do którego będziemy wysłać informacje o nowościach, obniżkach cen i tym podobne, a tak naprawdę niewiele kosztuje nas taka forma reklamy.
Dostosowanie grafiki i kontakt z klientem
W zależności od konsumenta, każda osoba wykorzystuje inny sprzęt do przeglądania sieci. Dlatego też musimy pamiętać, aby nasz sklep wyświetlał się wzorowo zarówno za pomocą tabletu, laptopa, czy telefonu. Niezależnie jaki ktoś ma ekran, z jaką rozdzielczością pracuje itd. Nie może dojść do sytuacji, że ktoś odwiedzając sklep nie będzie mógł poprawnie wyświetlić opisu, czy zdjęcia produktu, gdyż to najczęściej kończy się rezygnacją z zakupu.
Pamiętajmy również o udostępnieniu stałego kontaktu z klientem. Oprócz wiadomości e-mail należy umożliwić kontakt telefoniczny oraz za pomocą chatu, aby na przykład błyskawicznie odpowiedzieć na pytanie na temat produktu bądź czegoś, co jest związane z naszym sklepem.